duminică, 23 octombrie 2011

Recenzie carte: Born to Run de Christopher McDougall

Trebuie sa spun din start ca stilul lui Christopher McDougall este extrem de molipsitor, iti vine parca in absolut orice moment sa lasi cartea din mana si sa o iei la fuga, sa te bucuri de senzatiile citite. Pentru mine lectura ei a venit din pacate intr-un moment foarte prost, in perioada cand am citit-o nu puteam iesi la alergat din cauza unei periostite tibiale foarte sacaitoare, treaba aceasta ducand la stari de frustrare acuta.

Este foarte clar ca autorul, care scrie si pentru Men's Health si Runner World, are "peniță", stilul sau fiind foarte alert, de multe ori glumet si autoironic, dar foarte documentat si in anumite portiuni de-a dreptul academic.
Il ajuta din plin si personajele, cu tipologii ce penduleaza intre echilibratii Scott Jurek, Ann Trason, excentricii Barefoot Ted, Caballo Blanco (Micah True), nebunii de-a dreptul Jenn Shelton si Billy Burnett, si misteriosii Tarahumara, acel trib de masini de alergat din Mexic, regiunea Copper Canion - Chihuahua.

Sunt prezentate si curse/trasee memorabile, in special Ultramaratonul Leadville Trail 100, dar si o cursa organizata de Caballo Blanco chiar pe teritoriul Tarahumara.

Christopher McDougall face o pledoarie acerba pe parcursul intregii carti pentru alergatul minimalist, cu pantofi de alergare cu talpa cat mai subtire, chiar sandale sau descult, nu pentru trofee sau sponsori, ci pentru bucuria si implinirea personala si interactiunea cu prietenii. Aici el pica parca un pic in propria capcana, pentru ca in paralel cu acestea, povesteste si episoade cand personaje au ramas fara apa si au supravietuit deshidratare acuta sau chiar si-au baut urina.

Mi s-a parut un pic fortat si razboiul contra Nike, nu stiu daca are dreptate in tot ceea ce zice, par destul de justificate explicatiile privind daunele produse de pantofi de alergare prea amortizati, nu vad de ce doar marca Nike este repetata de foarte multe ori pe parcursul cartii ca bad guys si facuti cam praf de fiecare data. Asics, spre exemplu, sunt mentionati o singura data, cum ca pentru ultima lor "inventie" ultra-cushioned-kinetico-stabilised-etc, Kinsei, au cheltuit cateva milioane de Euro, deci destul de voalat reprosul. Eu alerg in Asics, deci pot fi obiectiv. :)

Per total, un indemn extraordinar pentru miscare, este uimitor, o repet, cat de motivationala este scriitura lui Christopher McDougall, nu cred ca ar trebui ratata aceasta carte de nimeni, actual sau viitor (dupa lectura ei) alergator.

Cartea a aparut si in romana sub numele Nascuti pentru a alerga si poate fi comanda de pe siteul www.predapublishing.com, la pretul de 43,49 lei.